Saturday, October 29

buku-buku kesayangan hamba..=D

pernah dgr org kata lagi banyak yang kita baca,lagi banyak benda yang kita x tau..emm,pada aku betul sesangat..kat sini ada buku yang aku rasa sgt ok untuk dibaca..yela,kdg2 harga buku ni mahal,bila beli..pastu baca tengok isi kandungannya x menarik,rasa x berbaloi beli..buku2 kat bawah ni memang berbaloi utk dimiliki..=)kadang2 ada buku yg aku baca daripada member2,pastu rasa mcm menarik je..lain kali rasa nak baca lg,ada maklumat yg aku dah lupa pastu nak cek blk..jd aku pun beli la..x pyh pinjam2..sebenarnya banyak lagi buku yg menarik nak cdangkan utk member2 tp pnt nak upload gmbr..zmn belajar dulu,aku bkn la kaki study,mmg mls nak baca buku..tp skrg aku jatuh cinta kat buku.ececeh...bukan rajin ye..tp mungkin ada byk benda yg aku nak tau,kdg2 benda2 tu sgt berkaitan dgn kehidupan..mungkin masa bljr,aku x rasa aura pentingnya kena baca buku dulu..tp aku hrp aku masih belum terlambat utk mencintai ilmu walaupun bkn utk exam..=)


...........buku ni penuh dgn kata2 motivasi..sgt sesuai utk meningkatkan ketabahan diri sebagai pompuan..yela,kdg2 perjalanan hidup kita berliku2.kdg2 kita di atas,kdg2 kita di bawah.jika kita x ada sesuatu dlm jiwa kita untuk menyuntik semangat..mungkin kita x mampu bangun bila kita jatuh........jadi pompuan ni kena kuat!hehe...


........buku ni menceritakan kajian tentang kebenaran nabi muhammad (s.a.w) sebagai seorang rasul.kajiannya bukan berdasarkan al quran yg menjadi pegangan umat islam semata2,tp juga bdasarkan kitab agama lain.di dlm buku ni menjelaskan kisah nabi muhammad seorg insan kamil (sempurna)turut diselitkan dlm kitab agama lain...haaa?kitab agama lain?ada pasal nabi kita jgk ke?haa..sbb tu jom kita pakat baca ramai2....


.........buku ni mengingatkan diri sendiri dan org2 sekeliling kita agar menjaga batas2 perilaku supaya tidak melampaui batas norma sebagai khalifah Allah..buku ni memberi contoh2 ummat yg telah menerima azab siksaan Allah akibat perbuatan mereka yang dilarang..yg paling menakjubkan kesan siksaan dapat di lihat hingga ke hari ini.Azab yg diturunkan pun ada dijelaskan dlm al quran.yg best buku ni pun ada paparkan gambar,tempat berlakunya peristiwa tersebut..insaf jgk la bila baca.....


........buku ni sbnrnya en. hubby yg beli,tp aku plk yg duk baca..yela,byk benda aku x tau psl fikh.bila ade persoalan sng,blh buat rujukan....


.........haa...buku ni sgt menarik pd aku..byk betul kisah yg mmg betu dr hadis & sahabah yg aku x tau..dulu kecik2 stazah biasanya citer kisah para nabi..nabi adam a.s sampaila nabi muhammad s.a.w..jd aku cuma tau cite yg berkaitan nabi la sbgai pengajaran dlm hidup..rupe2nye byk lg kisah2 yg aku x tau..sgt elok utk dibaca pd anak2..kdg2 ank2 kita byk didedahkan dgn citer dongeng contoh pak pandir,sang kancil..cinderella..tak salah citer2 tersebut...okey jer..tp citer berdasarkan hadis pun elok jgk ank2 kita tau..yg pasti citer tu mmg benar..jd aku rasa buku ni mmg menarik sgt..ade gmbr illustrasi g2.....







........buku ni mulanya aku pinjam ngan kawan aku julie.pada aku tip2 dlm buku ni sgt bermanfaat utk diri aku.jd aku pun beli la..sng nak baca lain kali.....=)

No comments: