Sunday, May 29

aku dan kuali?bestfriend ke?


pns kan skrg ni?kdg2 tghari lepak2 kat ruang tamu rase mcm duk dlm sauna je...td aku cium ank aku..mcm jerok kelubi bau die..bpeloh!kat sni skrg ble ptg2 hjn campur ngn guruh kilat..ala2 ribut..dh 3 hri dh g2..tghri pnsla..pokok orkid aku pun mcm ade la 2 3 pasu mcm selsema nk dmm g2..daun kuning je..blk kg nt xtau la gane nsb die...sbnrnye aku bkn nk cter psl cuaca td..tibe2 smlm mase nk tdo,aku tringat ksh zmn muda belia sblm kwin..terus trg aku jrg msuk dapur..jrg ke x pernah ek??malu plk klu ckp xpernah...jrg msuk la...mcm sopan sikit ayt 2 kan...hihi2..aku dulu time anok2 dare suke kmas rmh,bsuh pggan,bju g2 je..mak aku yg suke duk dpur..yela..klu mak aku pun xske..xbrasapla dpur tu...aku klu time rjn ade la tlong potong baweng....hihi2..jd aku mmg buta huruf btul bab mmasak dlu..sblm kwin pun aku trus trg kat suami aku xpandai msk..seingat aku die tnye aku pandai x buat nsi goreng....aku tgelak gak dlm hati nmpk sgt die xde la bajet aku pndai masak,at least tnye pndai x singgang ikn..tp nsb baik gak la die tnye psl nsi goreng..aku tfkir jgk,klu aku jwb x pndai kan saje2 break up time 2..huhu2..naye..aku jwb a pandai wlupn time 2 aku pun krg pasti pandai ke x..ala,skrg ni kan ade perencah...aku ckp dlm hati la...time 2 sopan2 lg...ingat mse mlm mula2 duk kat kmasek time sambut mnantu,awi suh aku goreng sotong....lalalalala.....mmg aku x reti walau grg ngn knyit..tp mula2 2 aku try a g dapur,alamak...smua abg,kakak,ipar duai,ank buah lepak kat dpur..mmg g2 rutin kat kmasek..aku pun msuk bilik bt2 a tdo..hihi2..xblh lupe...dulu time nk msk,msti tpon mak aku..mok resepi buat ikan gulai gane?mok aku pun mula a bla2 bla2 bg resepi..ade skali aku blk kg,mok aku bg buku resepi "pandai memasak"..hemm name buku resepi 2 pun aku nk ktwa..mmg sesuai utk aku..70 hengget gak hegenye..ape xnye..5 inci kot tbalnye..tp itu citer dolu2...kate org putih.."practice makes perfect"..bile biase try2 msk,jtuh cinta lak kat periuk,kuali..bile dh msk hari2,okla...walaupun x teror tp xde la jahil mcm dulu..cuma nk kena try je...kat internet skrg byk resepi nk dicuba...jd sape2 ade pngalaman takut pgg senduk mcm aku...jgn bmbg ye...cuma kene cuba aje...x buat x tau....         

rehat~rehat~rehat~

Alhamdulillah..kenyang mkn tghari..harini msk singgang daging,sotong goreng merah+kacang pjg..pekene plk ngn air laici..walaupun lauk yg simple tp sdp jgk tgh perut2 lpr..smpn sikit utk bwk blk kmasek..igt nk smbung bt koktail,tp rht2 dulu a..btulkan mane2 urt kaki yg tbelit..smpat nepon mok kat kg,smbil nengok ank tgok cter wonderpets yg xtaula ape yg best sgt..tp siap ngs nk tgok mlm2 cter psl pets 3 ekor tu...ni saje lepak2 smbil bcerita pd blogku..hihi2..maklumla,diari aku ntah ke mane ank aku campak..sbb 2 la asik bcerita kat cni..hari khamis,jumaat n sabtu baru ni sekolah aku ade buat kem pengawas kat sekolah..jd walaupun aku hanya fasi yg perlu ade utk beberapa slot,tp bila blk rmh,xsempat nk bkemas,rest2 jek..skrg dh cuti sekolah,ingat boleh la lipat kain yg menggunung tinggi 2..+ plk kain yg zaim kuarkan dr almari die...tambah lg keje yg spatutnya xperlu..hoho2...letisss.....kdg2 org seri bandi ni upah org lipat2 kain ni..prnh jgk bt2 tnye kat en suami..hihi2...mmg dh agk kene reject nk upah org..ermm..xprivacy hal keje2 rmh suh org..yela..aku lpt sndrila..asl en abg puas hati ok....hihi2.adik aku dh hntr msg dh tnye x blk kg ke cuti sekolah...alahai.....xkan x boh blk,tp tggu setel hal rmh tgga ni...tunggang tbalik x best jgk nk tggl..nt buka cuti lg bz..ginila adt suri rumah n suri kerja...tp adk aku lg ksian yg keje kat mahkamah 2..blk dh a ptg2,keje plk mnimbun..dgr lg aduan2 org yg dtg mhkamah..hee..klu aku blh pening..nsb baik aku ni cikgu je..adela jgk mase nk bmanje2 ngn rumah aku ni..cma baru ni a bz skit la bile time bdk pekse.nsb baik la kertas pekse bdk2 dh hbs aku right....lega....ltk markah jela...cuti penggal ni x g mkn angin jauh2 pun..byk projek tbengkalai..insya Allah ade rezki n klapangan next time la.. 

Saturday, May 28

oh..tetiba terjatuh cinta ngan rmh ni...simple je...

HAPPY ANNIVERSARY

Emm...ALhamdulillah..24hb5...dah 3 tahun mlayari kehidupan bersama..semoga Allah sentiasa mberkati khidupan kami..dan mengurniakan yg terbaik utk khidupan di dunia ini n di akhirat sana,insyaAllah..walaupun agk lewat aku mcoretkan kngan manis smpena anniversary kami,tp aku sentiasa kenangkan ape yg indah dlm pjlnan hidupku dgn en hubby di dlm hati..kdg2 knangan manis sukar diungkap dgn coretan atau pun kate2..(";")semoga kebahagiaan ini sentiase trus bkekalan...Ameen...utk en hubby ku...i love u...

Sunday, May 15

HADIAH UTK IBU =)

MINGGU LEPAS BLK KG STLH SEKIAN LAME TTUNGGAK NOK BLK,SLPS KEGUGURAN MMG LEPAK KAT SERI BANDI OR KEMASEK JE..MINGGU SEBELUM NI PUN PLAN NOK BLK, ZAIM PLK YG DMAM..SO,TUNDA LG LA JWBNYE NOK BLK KG..MGGU LPS LA KAMI SKLUARGA DPT BLK.SEMPENA HARI IBU,AKU BELIKAN BAG YG CUN MALATOP GITU!MMG HARGA PUN WOW!..TP XPELA UTK IBU TSAYANG...SLMT HARI IBU.....;-)

Thursday, May 12

DOA UTK WANITA


Khas Untuk para Isteri.....   DOA PETUA AGAR SENTIASA DARA.   Petua ni diturunkan oleh Dr Fatimah az-Zahra .   Ustazah menurunkan petua untuk kaum ibu menjaga diri agar sentiasa jadi macam 'abkaro' menurut ayat di dalam Surah al-Waqiah. ('Abkaro' ini bermaksud perawan yang sentiasa menjadi perawan) Ayat ini elok untuk diamalkan setiap hari oleh kaum ibu untuk menjaga kesihatan luar dan dalam.     Caranya: -Lepas solat isya', ambil air segelas. -Bacakan Al-Fatihah 1x, -Ayat kursi 1x -Surah Al Waqiah ayat 35-38 (7x) -Tiup dalam air dan minum, niat dalam hati utk menjaga kecantikan diri dan utk kebahagiaan rumahtangga.     Makna surah Al-Waqiah ayat 35-38:       إِنَّآ أَنشَأْنَٰهُنَّ إِنشَآءًۭ ﴿٥٣   فَجَعَلْنَٰهُنَّ أَبْكَارًا ﴿٦٣   عُرُبًا أَتْرَابًۭا ﴿٧٣   لِّأَصْحَٰبِ ٱلْيَمِينِ ﴿٨٣   (56.35) Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa, (56.36) Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), (56.37) Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya, (56.38) (Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan.   Sekian, moga ada manfaatnya...insyaAllah

HINGGA AKHIR NAFASKU

Berikanlah aku
Sesuatu yang meyakinkan
Sesuatu yang takkan hilang
Yang terbaik untuk diriku
Tuk hidupku

Hulurkan tanganmu
Berikan ku keyakinan
Hingga akhir nafasku
Bila sampainya waktu
Terindah

(korus)
Hingga akhir nanti
Ku hargai semua ini
Yang terindah
Yang tercipta
Dalam hidupku
Kisah hidup ini
Hingga ke akhir nafasku
Kan menjadi sejarah
Dalam hidupku

Takkan kau fahami
Apa yang tersirat di hati
Masa pantas berlalu pergi
Kenangan kan tetap di hati
Dihargai

Suatu hari nanti
Detik waktu kan terhenti
Hingga akhir nafasku
Bila sampainya waktu terindah

Saturday, May 7

salam semua...

hari ni 1st time msk slps lame bcuti bt aktvti dapur...just bsh pnggan je..walaupun x sesedap mane,tp sgt2 puas hati tgok ank n encik suami mkn..dh byk hari asyik beli lauk je..zaim pun mkn byk bile msk ikang singgang ni..mmg menu ksukaan diela..aku mcm biasela,mesti ade budu..tgok plk ade ubi kentang dlm peti,tumis ngan bilis..ok la utk isi perut yg lpr..goreng aym..tambah paprik skit..biase 1 or 2 menu je..tp td saje buat lbih sikit stlh lame cuti jd chef..ops..chef ke...x lulus!hihi2...

Barbeque Ayam Berempah

Barbeque Ayam Berempah
Bahan-bahannya
1 kg ayam @ 1kg kepak ayam
4 sudu besar serbuk cili
5 biji bawang besar
10 ulas bawang putih
4 cm halia
4 cm lengkuas
10 batang serai(dihiris halus)
2 sudu besar jintan manis (blender kering)
1 1/2 sudu besar jintan putih (blender kering)
Gula secukup rasa
Garam secukup rasa
Serbuk perasa

  • caranya

    Bersihkan ayam kemudian toskan airnya. Masukkan semua bahan ke dalam blender termasuk jintan yang telah diblend kering.
  • Perap ayam selama 2-3 jam sebelum dibakar. (Lebih lama perap lebih sedap)

Thursday, May 5

bila terlalu jauh jaraknya.....

Mlm yg indah…aku mimpikan kwn baikku!tp agk jauh beza pnampilannye dlm mimpiku..btudung labuh tuuuu…..slabuh telekung sembahyang aku ni ha..bgun je dr tdo,aku senyum sorg2..ok jgk klu kwn aku tu pkai g2 ek!dlm dnia reality,die kan ranggi2 g2….hihi2..aku bygkan smula wjhnye dlm mimpiku smlm..huhu2…aku rase smua org ade sahabat baik dlm hdup msg2,begitu jgk aku.Cuma kwn baikku dikalangan perempuan,yg lelaki xde plk istilah sahabat baik utk aku,Cuma “member2la”,hanye cerita ttentu sje dpt dikongsi dgn lelaki..pd aku,di kalangan lelaki,suami n ayh aku 2 la yg blh dijadikan sahabat setia yg blh mdgr luahanku.Tp bila difikirkan tntng aku..aku agk sukar mesra dgn sesorg,jd jika aku ade kserasian..(keserasian tuuuu!!)aku akn mnerima mreka seadanya..kerana pd aku tdk smua org kita ade rase blh “mesra” tanpa dibuat2..dgn org ttentu kita blh ktawa smpai ke telinga..ade dgn ssetengah org,senyum ciput je..hehe2…mood sekerat..sbb tu la,dgn sahabat baik aku,apabila diminta beri pndapat @ ape saje,aku berani mluahkan sesuatu tanpa bselindung..lurus bendul pndpt aku.kdg2 kita xsdr,dgn pndpt yg lurus bendul 2la blh mlukakan hati mereka..tp jauh di sudut hati,xde niat nk sakitkan hati sahabat2 aku.tp dgn org yg x rpt dgn aku,xdela aku g2..mcm mane keadaan sahabat baikku skrg ek?dlm dnia yg serba canggih yg blh contact semua org ni,aku x blh plk bcakap n jumpe..betapa rindunya aku kat korang!dkt tp terhalang ni lg ssh drpd jauh tp sampai…klu yg jauh tp sampai utk dituju 2 kire ok la…tp yg dkt xblh nk gapai ni ssh..ape aku merepek ni labu!huhu2..hanye 1 cara utk melegakan perasaan kita…kita tahu ape yg kita buat n rase..hanye pd Allah aku sentiasa berdoa agr hdup mereka sentiasa diberkatiNya..semoga Allah mmakbulkan doa seorg sahabat utk sahabatnya…utk  Julie n jaa yg xbksampaian nk bkomunikasi ni,aku doakan kebahagiaan korang di dunia n akhirat..bgitu jgk sahabatku yg lain2 …yg pernah hadir mwarnai hdp ini..klau x mimpi smlm ni,xjiwang ni..hihi2...klakor btul mimpi g2

SAMBAL SOTONG

Bahan-bahan ( 3-5 org-ikut prmintaan )

  • 600gm sotong/cuci/potong/tos
  • *1/2@1 labu bwg besar
  • *5 ulas bwg merah
  • *3 ulas bwg putih
  • *1/2 inci halia
  • bhn* d tumbuk sedikit kasar
  • 1 mngkuk kecil@1 cawan cili kering kisar
  • 2@3 sudu besar gula - ikut kepedasan
  • 4-5 sudu besar sos tomato
  • 2-3 sudu besar kicap manis
  • 1-2 btg serai - d titik/ketuk
  • 1 btg k.kayu manis~garam cukup rasa
  • ~kalo suka bleh letak 2@3 sudu besar kcg tanah yg d goreng/tumbuk sedikit kasar~

Cara-cara

  1. Panaskn 1 senduk minyak, tumis serai, k.kayu manis & bhn *hingga naik bau & sedikit garing
  2. Masukkn cili kisar, dikuti gula, kicap manis & sos tomato, kacau slalu agar sebati & mesra - masak hingga garing & pekat gtew,
  3. Sesui rasakn garam nya...akhir sekali masukkn kacang goreng tumbuk(kalo suka) d ikuti sotong, gaul sebati & x prlu lama nnti sotong liat (1-2 minit cukup)

resepi yang pernah dicuba


TEPUNG PELITA

Bahan-bahan untuk lapisan bawah (hijau)
1. 1  1/2 cawan tepung beras
2. 1 cawan suku gula,nk manis lbih sikit..
3. 5 cawan air
4. 4-7 helai daun pandan di mesin dgn sedikit air,tapis.
5. sedikit kapur dan garam
6. pewarna hijau,xnk ltk pun xpe..
7. gula secukupnya - untuk diletak diatas lapisan hijau.

Cara-cara
1. Campurkan tepung beras, air, air daun pandan, gula, garam dan air kapur.
2. Masak di atas api perlahan sehingga campuran diatas menjadi pekat dan berkilat.
3. Bila dah masak cepat-cepat masukkan ke dalam acuan yang disukai. akak gunakan bekas plastik aje...
4. lepas di tuang taburkan sedikit gula..... kalau idak rasa tawarlah...

Bahan untuk lapisan atas (santan)

1. 1 biji kelapa di perah menjadi 4 cawan santan.
2. 6 sudu besar tepung beras (ratakan)
3. sedikit garam

Cara-cara
1. Campurkan semua dan masak di atas api perlahan sehingga pekat.
2. Tuangkan ke atas lapisan hijau tadi. Sejukkan.



Wednesday, May 4

25 CIRI WANITA SOLEHAH

1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.
2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh
3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat.
4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil (kalau dia bersolat)
5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susunya.
6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.
7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.
8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.
9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.
10.Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.
11.Wanita yang memerah susu binatang dengan “bismillah” akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.
12.Wanita yang menguli tepung gandum dengan “bismillah”, Allah akan berkatkan rezekinya.
13.Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti menyapu lantai di baitullah.
14.Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.
15.Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.
16.Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.
17.Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.
18.Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin,dia akan dikira sebagai mati syahid.
19.Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.
20.Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun),maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.
21.Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.
22.Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak.
23.Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.
24.Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.
25.Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah diakhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah(tetap).
Pandangan :
Amatlah mudah bagi seorang wanita untuk menjejak Syurga. Namun begitu mengapa terlalu ramai yang masih hidup dalam kejahilan? Sang suami pula perlu ingat, tidak kamu jejaki syurga sebelum keluarga kamu menjejak syurga. Jangan ingat hendak kahwin empat jika yang satu belum terbela. Yang belum kahwin tu ingat, kamu terdedah kepada kemungkaran. Iman akan dicabar sehebat-hebatnya ketika ini.
Pilihlah Syurga dan bukannya Neraka. Siapa tahu, hari ini kita tak sampai ke rumah sebab di pertengahan jalan kita bertemu Izrail. Siapa tahu, hari ini hari terakhir kita berjumpa pasangan kita sebab di pertengahan jalan, dia berjumpa Izrail.
Bagaimana rasanya ketika berjumpa Izrail? Untuk yang beriman, macam 700 pedang yang tajam mencucuk kamu didalam semua arah. Yang tak beriman entahle sktnye bagaimane..

11 jenis manusia di doa malaikat

PERCAYA kepada malaikat adalah antara rukun iman . Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan. Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan.Kali ini penulis ingin menyenaraikan antara jenis manusia yang akan menerima doa malaikat. Ketika itulah sewaktu kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan malaikat.

Peringatan diri: Solat itu wajib, jangan biarkan diri di mamah usia dengan kekosongan rohani. Isikan dengan zat-zat yang berguna. Sebaik-baik rumah adalah Syurga. Sewanya dibayar dengan solat 5 waktu, puasa, zakat dan sunnah Rasulullah. Seburuk-buruk tempat adalah neraka. Hindarkanlah dengan solat 5 waktu, puasa, zakat dan sunnah Rasulullah. Kubur yang luas kerana solat 5 waktu, puasa, zakat dan sunnah Rasulullah. Kubur yang sempit kerana tidak solat 5 waktu, puasa, zakat dan sunnah Rasulullah. Lakukan sebaik mungkin yang wajib, insyaallah yang sunat pun akan berkat. Amin.
ANTARA ORANG YANG MENDAPAT DOA MALAIKAT IALAH:
1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: “Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci.”
2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: ‘Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.’”
3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan.”
4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).
Rasulullah S.A.W bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf.”
5. Kalangan malaikat mengucapkan ‘amin’ ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Jika seorang imam membaca…(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu ‘aamiin’ kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu.”
6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, dimana ia melakukan solat.”
7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal.
“Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: “Bagai mana kalian meninggalkan hamba-Ku?”
Mereka menjawab: ‘Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.’”
8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata ‘aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.’”
**Tambahan: Juga beristighfarlah 25 kali setiap hari untuk seluruh muslimin dan muslimat.
9 . Orang yang membelanjakan harta (infak).
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: ‘Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak…’ “
10. Orang yang sedang makan sahur.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur.”
11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh.”
Itulah antara mereka yang mendapat doa malaikat. WAllahu’alam.
Semoga kita termasuk dan tersenarai sama. InsyaAllah.

Tuesday, May 3

THE LORD OF THE RINGS..

Bestnye baring2 td..org kate dlm pantang x elok dduk @ bdiri tlalu lame nt p’anakan trun..xtaula sjauh mana kbenarannya..tp yg pasti aku bnykkan baring dlm pantang ni..kan d buatnye jtuh btl xke ssh..td sambil baring2,tgok plk cd LOTR zmn dolu2 dlm almari..hem..tgok plk ni best jgk smbl btungku ni…hemm…layan…smpt b’emosi plk 2 kat part2 sadis tu..sbnrnye mase pregnant hri tu lg aku tliur nk tgok,tp tkut plk sbb watak dlm cter tu kan plik2…org ckp xelok..btul ke x btul xpasti..tp xbrni a nk tgok,sbb 2 td lps gian kjp,smentara zaim kat rmh pngasuh,baik manjakan diri relax2 dulu..

ANDAINYA LELAKI TAHU...

 
Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan jatuh cinta,
lelaki itu tidak semestinya punya segalanya
tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.
Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata,
itu bukan bermakna dia lemah,
tetapi dia sedang mencari kekuatan
untuk terus tabah menyintai lelaki itu.
Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan marah,
memang dia tidak mampu mengawal perasaannya
tapi percayalah, itulah maknanya
dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu.
Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh.
Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang,
semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku.
Andainya lelaki tahu..
Apabila perempuan bercakap banyak,
dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas,
tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat.
Andainya lelaki tahu..
Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah,
itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya,
tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik,
bukan untuk dirinya,
tetapi untuk masa depan anda.
Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda,
bukan bermakna dia tidak sayang..
tetapi dia terlalu sayangkan anda
dan masih menganggap anda anak kecil
yang masih memerlukan sepenuh perhatian.
Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya,
anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi.
Naluri keibuannya sangat kuat.
Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda.
Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan merajuk,
jangan kata dia mengada-ngada.
Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit
atau hadiah sedozen,
tetapi cukup dengan perhatian
yang boleh buat perempuan rasa dihargai.
Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’,
itu tidak bermaksud dia tidak menyintai
tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya,
bukan hanya hadir dari kata-kata
tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.
Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu,
dia benar-benar maksudkannya.
Apabila berjauhan, bayanganmu akan sentiasa bermain di mata.
Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu,
jangan percaya kata-katanya
kerana dia hanya mahu menguji kamu.
Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya.
Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya.
Selagi dia dengan kamu, percayalah,
walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya
tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.
Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan menjadi degil,
dia bukan bermaksud untuk menjadi degil
tapi dia mahu melihat
sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya.
Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut.
Andai kena caranya,
jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.
Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan berkata,
“tolong tinggalkan saya!”,
dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya.
Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja.
Apabila dia kembali tenang,
percayalah dia akan mencari anda semula.
Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda.
Perempuan sukar untuk mengawal perasaan.
Dia terlalu emosional.
Tapi dialah yang paling menyayangi anda
dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.
Andai lelaki tahu..
Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu
dengan perbezaan yang tersendiri.
Tetapi sekiranya mereka saling memahami,
mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan.
Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali.
Di sebalik air matanya,
tersimpan seribu satu kekuatan
yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya.
Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah
tapi dia punya kekuatan tersendiri
yang bisa menggoncang dunia
dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya.
Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda
kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja
tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyokong anda
dan membuatkan hidup anda lebih sempurna.
Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu
yang terbaik untuk anak2 anda.

tbaca plk tips dlm rmh tangga...

Tanpa sebuah persefahaman, tidak mungkin istana yang dibina menemui kebahagiaan sebagaimana diharapkan. Biar berjuta halangan merentangi namun jika tersurat kasih dan sayang dua insan berkenaan, pasti ia menemukan ketulusan yang abadi.
Dalam melayari rumah tangga berdua, pasti banyak onak terpaksa dilalui. Hanya mereka yang kuat, tabah dan mampu mendepani segalanya bakal menjulang kebahagiaan. Perunding motivasi dan keluarga, Datuk Dr Fadzilah Kamsah memberi 63 petua yang boleh dijadikan amalan pasangan suami isteri yang melayari rumah tangga.
1. Doa yang berterusan.
2. Patuh ajaran agama.
3. Murah dengan pujian.
4. Murah dengan khidmat.
5. Murah dengan belaian kasih sayang.
6. Murah dengan sentuhan.
7. Mencari kebaikan pasangan.
8. Cari masa berkomunikasi, berbual atau bergurau senda.
9. Cari kebaikan dan pembaikan diri daripada setiap pertengkaran.
10. Menghormati had, sempadan atau hal peribadi pasangan.
11. Menilai diri daripada perspektif pasangan.
12. Berfikiran terbuka - boleh tegur menegur.
13. Berani mengambil risiko emosi - tegur/perubahan/berpisah sementara.
14. Menilai dan memberi keutamaan dalam kehidupan.
15. Tolak-ansur.
16. Menghormati dan mengambil kira ‘gerak batin’ (intuition) perempuan.
17. Tidak mengejar kebendaan semata-mata.
18. Sedar bahawa perselisihan kadangkala tidak boleh dielakkan.
19. Mengubah diri untuk merangsang perubahan pada pasangan.
20. Sanggup berkorban buat pasangan.
21. Menghormati pasangan.
22. Berasa amat beruntung (dan nyatakan) mendapat pasangan yang ada.
23. Perhubungan seksual yang sihat dan diredai.
24. Menghormati perbezaan dalam diri pasangan.
25. Sentiasa bermaafan sebelum tidur.
26. Sentiasa bersangka baik terhadap masa depan.
27. Meletakkan hak kepada pasangan.
28. Tidak menjadi hamba kepada pasangan.
29. Berubah secara kecil-kecilan untuk meningkatkan kebahagiaan.
30. Mengawal marah. Buat perjanjian.
31. Mencari penyelesaian dalam situasi ‘menang-menang’.
32. Muhasabah hubungan untuk mencari punca masalah.
33. Menghormati sifat semula jadi pasangan.
34. Memahami peranan ‘pasangan’.
35. Hubungan perasaan sesama pasangan.
36. Jangan simpan ketidakpuasan, sedih, marah atau benci dalam hati.
37. Bentuk kod kasih sayang dan anda berdua saja yang tahu.
38. Sengaja merancang untuk membaiki hubungan suami isteri.
39. Tujuh kali puji dan satu teguran.
40. Sebut ‘I love you’ sepanjang masa.
41. Banyakkan bergurau dan bermesra.
42. Sentiasa berterus terang.
43. Beri masa untuk perubahan berlaku - sabar.
44. Elakkan berdebat untuk mencari kebenaran.
45. Elakkan salah pasangan.
46. Cari titik pertemuan.
47. Selesaikan masalah hari ini pada hari ini juga.
48. Lebih banyak memberi daripada menerima.
49. Minta nasihat, pandangan atau maklum balas daripada pasangan.
50. Sentiasa bersemangat - bangun tidur, pergi kerja, balik kerja dan sebagainya.
51. Seimbangkan hubungan dari segi:
(a) Mental, pendidikan dan ilmu
(b) Emosi
(c) Fizikal dan ekonomi
(d) Sosial
(e) Spiritual
52. Jangan berjauhan terlalu lama (kecuali terpaksa).
53. Tidak terlalu mengongkong.
54. Tidak bertindak bersendirian.
55. Memberi peluang untuk berbeza:
(a) Pendapat atau pandangan
(b) Hobi
(c) Kegemaran
(d) Makanan
(e) Cita rasa
(f) Warna pilihan dan pelbagai
56. Humor atau lawak dari semasa ke semasa.
57. Minta bantuan untuk memecahkan kitaran negatif.
58. Berwawasan dan pandang ke depan (tidak terjebak dengan masalah semasa).
59. Tidak meminta yang bukan-bukan.
60. Bentuk undang-undang atau peraturan dalam rumah tangga.
61. Mencari kelainan dan perubahan positif.
62. Elakkan mendera pasangan dengan apa cara sekalipun.
63. Reda, syukur dan tawakal kepada Allah s.w.t

Monday, May 2

pa&ma-40 hari nan indah-

Jantina Bayi Dari Carta Kuno Cina

Carta kuno yang berasal dari Peking, China ini menarik perhatian seluruh dunia apabila dijumpai baru-baru ini tertanam di kawasan makam raja China berhampiran Peking. Carta ini dipercayai berusia lebih 700 tahun. Panduan daripada carta ini menjadi ikutan kepada beribu-ribu pasangan seluruh dunia untuk dijadikan panduan memilih jantina bayi yang diinginkan oleh pasangan tersbut. Carta ini menjadi semakin popular apabila ia dikatakan hampir 99% tepat. (Wallahua'lam) Anda boleh memilih jantina bayi samada lelaki atau perempuan yang menjadi pilihan anda mengikut carta ini. Sebagai contoh, jika anda menginginkan bayi lelaki ketika anda berusia 25 tahun, pilihlah bulan Febuari, Mac, Jun, Ogos, September, Oktober atau Disember dan sebaliknya jika anda menginginkan bayi perempuan. Sekiranya anda ingin melahirkan bayi anda pada bulan september pada tahun berikutnya, anda hendaklah berusaha sembilan bulan lebih awal iaitu pada disember tahun sebelumnya.


Apapun, ianya terpulang kepada individu tersebut samada percaya atau tidak dan perlu diingatkan kita hanya merancang, Allah jua yang menentukan. Samada lelaki atau perempuan bayi tersebut, asalkan bayi tersebut sihat dan cukup sifat, ia sangat memadai. Kita harus bersyukur dengan rezeki tersebut kerana banyak lagi pasangan yang tidak boleh melahirkan zuriat... .

renungan utk hati yg sdg menangis..

Sabda Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam, "Sesungguhnya orang-orang soleh akan diperberatkan (musibah) ke atas mereka. Dan tidaklah seorang Mukmin tertimpa suatu musibah, seperti tertusuk duri, atau lebih ringan dari itu, kecuali akan dihapuskan dosa-dosanya dan ditingkatkan darjatnya."(HR Ahmad, Ibnu Hiban).

رَسُولَ اللَّهِ يقول من قال بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهشَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُصْبِحَ وَمَنْ قَالَهَا حين يُصْبِحُثَلَاثُ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُمْسِيَ

 [Riwayat Abu Daud, At-Tirmidizi, dan Ahmad ]

penjagaan selepas keguguran..

dipetik dari: http://www.bengkungmoden.com/blog/tips-penjagaan-selepas-bersalin/penjagaan-keguguran/

Assalamualaikum,
Beberapa minggu lepas saya menerima email dari seorang pengunjung blog ini – bernama Eva yang bertanyakan cara penjagaan selepas keguguran. Menurut Eva, dia baru saja keguguran yang mana ini merupakan kandungan pertama. Ditambah pula tinggal berjauhan dari keluarga, jadi Eva tak tahu macam mana nak jaga dan apa makanan yang perlu dielakkan.
Berikut adalah soalan dan jawapan dalam email antara saya dan Eva.
1. Macam saya keguguran..adakah saya perlu berpantang..??  kalau ade berapa pula tempoh masa berpantang..??
Walaupun keguguran, seeloknya Eva berpantang mcm orang bersalin juga sebab bahagian rahim Eva tetap luka sama macam orang bersalin. Tempoh berpantang paling kurang 20 hari – mengikut amalan masyarakat Melayu.
2. Jika keguguran adakah perlu menjaga pemakanan..??  jika ade boleh beri 1 contoh pemakanan yg berkhasiat..??
Dari segi pemakanan juga peru dijaga. Elakkan makanan yang sejuk seperti ais dan minuman bergas dan juga sayuran menjalar seperti kangkung. Seeloknya minum air suam dan makan makanan berkhasiat seperti sup panas, susu panas, quacker oats, buah kurma dan kismis, sayur sawi dan ikan selar.Namun begitu dari segi perubatan, doktor biasanya tidak menghadkan pengambilan makananan. Tapi apa salahnya jika cuba elakkan pengambilan makanan diatas dalam tempoh beberapa minggu. Bukannya lama pun.
3. Selepas keguguran dalam masa 2 ari boleh ke kalo kite berkerja..??
Bagi mereka yang bekerja swasta, biasanya cuti bagi keguguran ialah 2 minggu. Tapi utk kerja-kerja rumah, elakkan dari mengangkat benda-benda berat dalam tempoh sebulan selepas keguguran.
4. Boleh kah akak bagi saya tip2 @ cara2 penjagaan semasa keguguran..??
Tips dan cara penjagaan keguguran – sama macam penjagaan bersalin sebenarnya. Seeloknya pakai stokin dan mandi air suam. Juga, eva boleh mengambil ubat / jamu seperti kacip fatimah bagi membantu pengecutan rahim dan agar rahim sembuh dan menjadi kuat
5. Herba mandian aura pula selepas keguguran boleh ke digunakan..?? sebab saya rasa badan saya selalu lenguh2 n rasa kurang segar..adakah ianya berpunca dr keguguran yang saya alami..
Herba mandian aura boleh juga digunakan oleh mereka yang eguguran. Eva rasa lemah n tak bertenaga kerana badan masih belum kuat – sama macam orang bersalin. Mesti Eva juga ada rasa sejuk-sejuk badan kan? Rasa sejuk-sejuk badan tu sama je dengan orang yang baru lepas bersalin. Kalau mandi dengan air suam, memang best jer..
Diharap tips diatas juga berguna untuk mereka yang juga mengalami keguguran seperti Eva.
Kak Faz


 


 


TIP PERKAHWINAN

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

dipetik daripada: ustaz Azhar Idrus

ayat-ayat cinta

Desir pasir dipadang tandus
segersang pemikiran hati
Terkisahku diantara cinta yang rumit

Bila keyakinan ku datang
Kasih bukan sekedar cinta
Pengorbanan cinta yang agung
Ku pertaruhkan

Maafkan bila ku tak sempurna
Cinta ini tak mungkinku cegah
Ayat-ayat cinta bercerita
Cinta ku padamu

Bila bahagia mulai menyentuh
Seakanku bisa hidup lebih lama
Namun harus ku tinggal kan cinta
Ketika ku bersujud...